Kryzys frachtu oceanicznego

Transport towarów drogą morską to wciąż najpopularniejsza metoda wymiany handlowej pomiędzy Państwem Środka a Unią Europejską. Jednak w ostatnich miesiącach stała się ona o wiele mniej przewidywalna niż wcześniej.

Fracht oceaniczny już o jakiegoś czasu boryka się z problemami, na które wciąż nie znaleziono rozwiązania. Zatory w portach, niewystarczające moce przeładunkowe, zakłócone harmonogramy dostaw i długi czas oczekiwania na wolne sloty na kontenerowcach to tylko kilka z nich. Metoda, która do tej pory była jedną z najkorzystniejszych pod względem finansowym, w trzecim kwartale 2021 roku posiada stawki wyższe niż przewóz kolejowy. Ceny za miejsce na frachtowcu wzrosły o ponad 600 %, natomiast średnie opóźnienia sięgają aż 7 dni.

Kryzys frachtu oceanicznego trwa od ponad roku

Czym spowodowana jest taka sytuacja? Za głównego winowajcę kryzysu we frachcie oceanicznym uznaje się pandemię COVID-19. Jak przewidywano, zmiany, które na branży TSL wymusił globalny kryzys zdrowotny, odczuwalne są do dziś. Wprowadzone w 2020 roku obostrzenia na granicach, w połączeniu z zamrożeniem gospodarek i przerwaniem działalności w wielu firmach, doprowadziły do załamania się ciągłości dostaw. Z kolei po przerwie spowodowanej tymi ograniczeniami popyt na usługi transportowo-logistyczne gwałtownie wzrósł.

Zapotrzebowanie na fracht morski z Chin utrzymuje się na wysokim poziomie również ze względu na rozkwit branży e-commerce, która z powodu pandemii przeżywa intensywny rozwój. Skutki kryzysu we transporcie oceanicznym odczuwalne są jednak nie tylko w handlu internetowym, lecz także w segmencie automotive czy w branży IT. Największe firmy z tych obszarów przemysłu również odczuwają skutki opóźnień w dostawach części niezbędnych do produkcji swoich wyrobów.

Kiedy sytuacja wróci do normy?

Bardzo trudno podać odpowiedź na to pytanie. W czasie przed pandemią sezon w transporcie oceanicznym rozpoczynał się powoli, a hamowany był dodatkowo z powodu święta, jakim jest obchodzony w lutym Chiński Nowy Rok. Szczyt zazwyczaj osiągany był w trzecim kwartale roku. Sygnałem stabilizującej się sytuacji będzie powrót do tych schematów oraz wprowadzenie rozwiązań dostosowujących podaż do rosnącego popytu na usługi TSL.

+48 32 284 50 80 info@e-cargo.pl +48 603 630 991

Cargo Express Sp. z o.o.

ul. Partyzancka 80/92, 95-200 Pabianice, łódzkie

Kontakt Formularz zapytania